неділя, 3 січня 2021 р.

10 клас

 09/02 Tuesday, the ninth of February
Тема: Наслідки природних катаклізмів
Онлайн-урок  за посиланням у Viber.
Якщо ти не зміг бути на зустрічі, опрацюй матеріал, поданий нижче

1) Різниця між значеннями слів cause та reason:
A cause is that which produces an effect, which makes a thing happen. (що є причиною виникнення проблеми,питання, тобто джерело подій,ситуацій).
A reason is a fact which is put forward as a motive or explanation, or in order to justify some conclusion (пояснення причини того, що відбувається/відбулося)
Ex.1, p.146 - complete the sentences with ‘cause’ or ‘reason’ (письмово)

2) Ex.2, p.147 - Group up the words in the box according to the columns below. Розташуй слова у колонки (усно)
Land movement disasters  - катастрофи спричинені рухом суші/землі
Water disasters  - катастрофи водного характеру
Weather disasters - погодні катаклізми

3) Ex.3, p.147 - Complete the text with the words in the box. Прочитай і переклади текст, вставляючи подані слова (усно)

4) ! Grammar 
Умовний спосіб частіше за все зустрічається в складних реченнях. В таких реченнях в більшості випадків використовується форма Subjunctive II (форма, що утворюється за допомогою допоміжних дієслів) або ж Past Subjunctive (форма were від дієслова to be). 
Умовний спосіб часто використовується в умовних реченнях для вираження нереальної умови в підрядному реченні або ж нереального наслідку в головній частині складнопідрядного речення. 
Приклад:
We would be healthier if every cigarette factory in the world were closed. – Ми б були здоровішими, якщо б кожна цигаркова фабрика в світі була закрита. (умова в підрядному реченні)

Ex.1, p,147 - Read and complete the list with your ideas. Use the phrases in the box. Прочитай і доповни список своїми ідеями, користуйся фразами у табличці (письмово)
Перевір себе:
1. If we drove electric cars we would have less air pollution
2. If we used less paper we would create a cleaner planet.
3. If we created special parks for animals, we would teach hunters it's wrong to kill animals.

5) Ex.2, p.148 - Match the suggestions with the possible results. Then make conditional sentences as in the example. Склади речення за зразком (письмово).
Перевір себе:
1. If the cities had more trees, people would have more oxygen.
2. It the authorities improved public transport, people wouldn't buy too many cars.
3. If people used bicycles, the cities would be less polluted.
Далі самостійно:
4. ..... .
5. .... .

6) Homework
Ex.3, p.148  - напиши реченя типу: що б ти зробив, якби... (умови подані у рамці цієї вправи у підручнику



21/01 Thursday, the twenty-first of January
Тема: Веб-ресурси. Улюблені сайти
Урок на платформі ZOOM за посиланням у Viber.

1) Ex.2, p.121 - answer the question: What can you do with WWW (World Wide Web)? Use the items in the list below. Add one more (усно).
- meet people
- get the latest news
- order a meal
- find a оob
- go shopping
- make travel plans
...
Example:
- access the information
- communicate
- share knowledge, work, video sharing etc...

2) Listen to the conversation and name four things one needs to get connected to the World Wide Web
Отже,що необхідно для того,щоб під'єднатия до WWW? Запиши в зошит:
You need: a PC/laptop, a modem/speed, software FTP (server, це програма передачі даних) download,  a service provider.

3) Ex.4, p.122- Listen again and complete the text. Прослухай ще раз і доповни речення (письмово).
Перевір себе:
1. Internet is a network of communication and information
2. It operates globally.
3. You can access information easily and immediately on different systems. You can send messages on email.
4. You can send and read messages with it.

Далі самостійно:
5. You can _______other computers.
6. The basic Internet ______ kit should consist of a dialler.
7. A dialler is a programme to get you _______, or connected, with your provider.
8. For email you need a programme which _________ information on the net.

4) Ex.1a,b, p.123 - Get some information and answer if the World Wide Web is another name for the Internet. Прочитай текст, запам'ятай що таке WWW та the Internet.

5) Homework
Ex.3, p.124 (письмово)
! Сфотографуй цю вправу та надішли кл.керівнику або на мій вайбер (запитай у класного керівника) до початку наступного уроку (якщо фото не надіслане, домашнє завдання вважатиметься невиконаним).



19/01 Tuesday, the nineteenth of January
Наука і технічний прогрес. Всесвітня мережа
10:30 - урок на платформі ZOOM за посиланням у Viber.

 Якщо ти не був на зустрічі, опрацюй матеріал, поданий нижче:

1) Warm-up
Ex.1, p.117 - Match the pictures (1-10) with the words (усно).
Ex.2a, p.118 - Look at the Word Map with verbs that are used before the word ‘a file’. (Поєднай слова зі словом файл. Переклади фрази, усно)

2) Reading
Ex.2b, p.118 - b) Complete the paragraph below with the words in the box and in the Word Map above.
Перевір себе та запиши речення у зошит: 
Files can be organised into folders, subfolders, directories, subdirectories. (Файли ми можемо розмістити у папки, підпапки, каталоги, підкаталоги). It is possible to create and save files and folders, to open them, close them, copy them or move them from one area to another. It is possible to delete or move files, so that they use less space.

3) Ex.3, p.118 - Match the words in the box with their definitions below. Then compare your answers with a partner (усно).
Перевір себе: 1.menu  2.icon  3.word processor  4.click  5.cursor

4) Phrasal Verbs (Фразові дієслова). Прочитай правило на стор.119
Ex.4, p.118-119 - прочитай і вгадай/підбери значення виділених фразових дієслів (усно).
Ex.5, p.119 - Match the icons with the reasons for clicking them. There is one extra icon (усно).
Ex.6, p.120 - Match the phrasal verbs with their definitions (усно).
Перевір себе: 1.d   2.c   3.f   4.a   5.g   6.e   7.b

5) Ex.7, p.120 - Complete the sentences with the phrasal verbs in the box (письмово)
1. If you scroll down... (прокрутиш вниз)
2. ...find a back up of all the data (резервне копіювання)
3....zoom in so you can see more......zoom out... (збільши/зменши у розмірі)
4....
5....

Ex.8, p.121 - Choose the correct word to complete the sentences (письмово)
1. c (out)         4. ....
2. d (up)          5. ...
3. c (out)         6. ...

6) Homework
Ex.7, 8, p.120-121 до кінця (письмово)
Ex.1 - Make up and write down your own 4 sentences with the new phrasal verbs. (Склади і запиши 4 речення із вивченими на уроці фразовими дієсловами)



5 січня     Тема: Наука і технічний прогрес. Сучасні засоби комунікації

1) Warm up p.111 - Say, what do you use your mobile phone/smart phone for? How often do you use it?

2) Ex.2, p.112 - Look at the different uses of computers. Choose what
you like to use computers for. Add two more ideas (усно).

3) Write the new words and word combinations into your vocabulary:


Learn some more words:
a desktop - робочий стіл, корпус комп'ютера
a tower case - системний блок
a laptop (is smaller than a desktop) - ноутбук (портативний комп'ютер)
a notebook (that is like a laptop but is smaller) - ноутбук менший за розміром
a subnotebook (that is even smaller) - cубноутбук (кишеньковий комп'ютер)
a handheld computer/a palmtop - планшет
embedded computers - вбудовані комп'ютери
podcasts - підкасти (аудіофайли)
wordprocessing programmes - текстові редактори
databases - база даних

4) Listen and read the article ➜ Ex.3, p.112-113
Do ex.4b, p.115 - complete the sentences (письмово)
Do ex.5b, p.115 (усно)
Do ex.6, p.116 (письмово) розподіли девайси у дві колонки: ті,за допомогою яких вводиться інформація (input) та ті, за допомогою яких з'являється вихідна інформація (output).
Do ex.7, p.116 (усно)

5) H/w - ex.8,p.118 (письмово)

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.